Juridisk Information

Oberoendet
Adekvat Försäkring arbetar som icke anknuten och oberoende försäkringsförmedlare. Vi har inga ägarintressen eller samarbetsavtal med någon enskild försäkringsgivare och vi agerar på uppdrag av våra kunder. Vi är medlemmarnas oberoende inköpare av försäkring och förmåner helt enkelt.
 

Förtroendet
Vi tar aldrig ett uppdrag för givet, eftersom vi vet att ett förtroende är något som vi måste förtjäna. Vårt starka engagemang och vår kunskap ska bidra till att kundens verksamhet fungerar så störningsfritt som möjligt.

 


Etiska riktlinjer

Anställd personal hos oss har genom sin anställning och som representant för den professionella försäkringsförmedlarkåren i Sverige förbundit sig att följa de etiska och samhälleliga riktlinjer som beskrivs här.

Försäkringsförmedlaren och klientens integritet

  • Förmedlaren har tystnadsplikt och respekterar förtroenden.
  • Förmedlaren särbehandlar inte klienterna beroende på deras samhällsställning, etnicitet, kön eller sexuella läggning.


Försäkringsförmedlaren och uppdraget

  • Förmedlaren arbetar enbart inom det ansvarsområde som han har god kunskap och insikt i.
  • Förmedlaren utför sitt uppdrag omsorgsfullt och med iaktagande av god försäkringsförmedlarsed.
  • Förmedlaren dokumenterar skriftligen eller på annat sätt det uppdrag som erhållits.
  • Förmedlaren är insatt i de lagar och förordningar som berör verksamheten.
  • Förmedlaren företräder alltid uppdragsgivarens intressen och svarar för att all rådgivning sker på ett opartiskt och objektivt sätt.
  • Förmedlaren ger kunden de råd och upplysningar som denne kan behöva för att bedöma sitt försäkringsbehov.
  • Förmedlaren tillser att pengar och andra tillgångar som omhändertas för någon annans räkning hålls skilda från egna tillgångar.
  • Förmedlaren är seriös i sin prissättning.
  • Förmedlaren ger försäkringsgivarna all adekvat information om de aktuella riskerna som behövs för att dessa skall kunna lämna en korrekt offert.


Förmedlaren och samhället

  • Förmedlaren medverkar till att reklam och annan marknadsinformation inte innehåller framställningar i ord eller bild som direkt eller indirekt - genom antydningar, utelämnanden, oklarheter eller överdrivna påståenden - är ägnade att vilseleda kunden.


Registrering och tillsyn

Bolagsregistrering
För att få bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare måste förmedlarbolaget vara registrerat hos Bolagsverket. Vår verksamhet är registrerad hos Bolagsverket för förmedling av skadeförsäkring. För kontroll av registrering, kontakta Bolagsverket.
 
Bolagsverket
Adress: 851 81 Sundsvall
Telefon: 060-18 40 00 Fax: 060-12 98 40
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se
Webbplats: www.bolagsverket.se
 
Tillsyn
Vår verksamhet står under tillsyn av Finansinspektionen (FI), den myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Finansinspektionen ska på begäran upplysa kunder och andra om en anställd hos oss har rätt att förmedla försäkringar och om denna rätt är begränsad till visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. För kontroll av tillstånd, kontakta Finansinspektionen.
 
Finansinspektionen
Adress: Box 7821, 103 97 Stockholm
Telefon: 08-787 80 00 Fax: 08-24 13 35
E-post: finansinspektionen@fi.se
Webbplats: www.fi.se

 


Klagomål

Om du inte är nöjd
Om du av någon anledning inte är nöjd med en tjänst som vi tillhandahållit måste du höra av dig så snart som möjligt. Har du klagomål bör du först och främst vända dig till den medarbetare hos oss som du haft kontakt med angående det ärende som reklamationen gäller. Skulle du fortfarande vara missnöjd efter detta kan du gå vidare genom att skriftligen kontakta vår klagomålsansvarige. Hit skickar du ditt ärende:

Adekvat Försäkring AB
Att: Klagomålsansvarig
Adress: Linnégatan 23, 352 33 Växjö

Så går du vidare
Om du inte är nöjd efter att du klagat skriftligen och fått ditt ärende behandlat kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan också få kostnadsfri hjälp från konsumenternas försäkringsbyrå och konsumentvägledningen i din kommun.
 
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Webbplats: www.arn.se
Telefon: 08-555 017 00    
 
Konsumenternas försäkringsbyrå
Webbplats: www.konsumenternasforsakringsbyra.se
Telefon: 08-22 58 00    
 
Kommunens konsumentvägledning
Webbplats: www.konsumentvagledare.konsumentverket.se
Telefon: Kontakta din kommun och fråga efter konsumentvägledaren

 


Personuppgiftslagen

Om personuppgiftslagen

Personuppgiftslagen (PuL) innehåller regler beträffande behandling av personuppgifter. Lagens huvudsyfte är att skydda privatpersoner mot intrång i den personliga integriteten.

För att kunna fullgöra vårt uppdrag som försäkringsmäklare gentemot Er, kan vi behöva bearbeta personuppgifter rörande företrädare och kontaktpersoner hos Er. De personuppgifter som kan komma i fråga är t ex namn, födelsedatum, tjänsteställning, adress, telefonnumar och e-postadress. Dessa uppgifter är nödvändiga för att vi skall kanna fullgöra våra åtaganden gentemot Er samt för direktkontakt med de tjänstemän som bl.a. handlägger företagets försäkringsfrågor. Personuppgifterna kan även användas för att lämna information om våra andra produkter och övriga tjänster.

Personuppgifterna kan komma att behandlas av annat bolag som vi samarbetar med för att kunna fullgöra vårt uppdrag.

Information om de personuppgifter som behandlas av oss samt rättelser av personuppgifter kan begäras av bolagets företrädare och kontaktpersoner. Sådan begäran framställs skriftligen under nedanstående adress.

Adekvat Försäkring AB
Linnégatan 23, 352 33 Växjö 

 


Juridisk Person

Adekvat Försäkring  i Växjö AB
Organisationsnummer: 556621-1446
Adress: Linnégatan 23, 352 33 Växjö
Bankgiro: 803-7715

 


Allmänna Avtalsbestämmelser

Allmäna leveransbestämmelser Gruppförsäkringsavtal

Kontakta oss!

Adekvat Försäkring AB

|

Linnégatan 23, 352 33 Växjö

|

Tel 0470-70 40 50

|

massorerna@adekvatforsakring.se