Juridisk Information
Oberoendet
Adekvat Försäkring arbetar som icke anknuten och oberoende
försäkringsförmedlare. Vi har inga ägarintressen eller
samarbetsavtal med någon enskild försäkringsgivare och vi agerar på
uppdrag av våra kunder. Vi är medlemmarnas oberoende inköpare av
försäkring och förmåner helt enkelt.
Förtroendet
Vi tar aldrig ett uppdrag för givet, eftersom vi vet att ett
förtroende är något som vi måste förtjäna. Vårt starka engagemang
och vår kunskap ska bidra till att kundens verksamhet fungerar så
störningsfritt som möjligt.
Etiska riktlinjer
Anställd personal hos oss har genom sin anställning och
som representant för den professionella försäkringsförmedlarkåren i
Sverige förbundit sig att följa de etiska och samhälleliga
riktlinjer som beskrivs här.
Försäkringsförmedlaren och klientens
integritet
- Förmedlaren har tystnadsplikt och respekterar förtroenden.
- Förmedlaren särbehandlar inte klienterna beroende på deras samhällsställning, etnicitet, kön eller sexuella läggning.
Försäkringsförmedlaren och uppdraget
- Förmedlaren arbetar enbart inom det ansvarsområde som han har god kunskap och insikt i.
- Förmedlaren utför sitt uppdrag omsorgsfullt och med iaktagande av god försäkringsförmedlarsed.
- Förmedlaren dokumenterar skriftligen eller på annat sätt det uppdrag som erhållits.
- Förmedlaren är insatt i de lagar och förordningar som berör verksamheten.
- Förmedlaren företräder alltid uppdragsgivarens intressen och svarar för att all rådgivning sker på ett opartiskt och objektivt sätt.
- Förmedlaren ger kunden de råd och upplysningar som denne kan behöva för att bedöma sitt försäkringsbehov.
- Förmedlaren tillser att pengar och andra tillgångar som omhändertas för någon annans räkning hålls skilda från egna tillgångar.
- Förmedlaren är seriös i sin prissättning.
- Förmedlaren ger försäkringsgivarna all adekvat information om de aktuella riskerna som behövs för att dessa skall kunna lämna en korrekt offert.
Förmedlaren och samhället
- Förmedlaren medverkar till att reklam och annan marknadsinformation inte innehåller framställningar i ord eller bild som direkt eller indirekt - genom antydningar, utelämnanden, oklarheter eller överdrivna påståenden - är ägnade att vilseleda kunden.
Registrering och tillsyn
Bolagsregistrering
För att få bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare måste
förmedlarbolaget vara registrerat hos Bolagsverket. Vår verksamhet
är registrerad hos Bolagsverket för förmedling av skadeförsäkring.
För kontroll av registrering, kontakta Bolagsverket.
Bolagsverket
Adress: 851 81 Sundsvall
Telefon: 060-18 40 00 Fax: 060-12 98 40
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se
Webbplats: www.bolagsverket.se
Tillsyn
Vår verksamhet står under tillsyn av Finansinspektionen (FI), den
myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden.
Finansinspektionen ska på begäran upplysa kunder och andra om en
anställd hos oss har rätt att förmedla försäkringar och om denna
rätt är begränsad till visst slag av försäkring, någon eller några
försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. För
kontroll av tillstånd, kontakta Finansinspektionen.
Finansinspektionen
Adress: Box 7821, 103 97 Stockholm
Telefon: 08-787 80 00 Fax: 08-24 13 35
E-post: finansinspektionen@fi.se
Webbplats: www.fi.se
Klagomål
Om du inte är nöjd
Om du av någon anledning inte är nöjd med en tjänst som vi
tillhandahållit måste du höra av dig så snart som möjligt. Har du
klagomål bör du först och främst vända dig till den medarbetare hos
oss som du haft kontakt med angående det ärende som reklamationen
gäller. Skulle du fortfarande vara missnöjd efter detta kan du gå
vidare genom att skriftligen kontakta vår klagomålsansvarige. Hit
skickar du ditt ärende:
Adekvat Försäkring AB
Att: Klagomålsansvarig
Adress: Linnégatan 23, 352 33 Växjö
Så går du vidare
Om du inte är nöjd efter att du klagat skriftligen och fått ditt
ärende behandlat kan du vända dig till Allmänna
Reklamationsnämnden. Du kan också få kostnadsfri hjälp från
konsumenternas försäkringsbyrå och konsumentvägledningen i din
kommun.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Webbplats: www.arn.se
Telefon: 08-555 017 00
Konsumenternas försäkringsbyrå
Webbplats: www.konsumenternasforsakringsbyra.se
Telefon: 08-22 58 00
Kommunens konsumentvägledning
Webbplats: www.konsumentvagledare.konsumentverket.se
Telefon: Kontakta din kommun och fråga efter
konsumentvägledaren
Personuppgiftslagen
Om personuppgiftslagen
Personuppgiftslagen (PuL) innehåller regler beträffande
behandling av personuppgifter. Lagens huvudsyfte är att skydda
privatpersoner mot intrång i den personliga integriteten.
För att kunna fullgöra vårt uppdrag som försäkringsmäklare
gentemot Er, kan vi behöva bearbeta personuppgifter rörande
företrädare och kontaktpersoner hos Er. De personuppgifter som kan
komma i fråga är t ex namn, födelsedatum, tjänsteställning, adress,
telefonnumar och e-postadress. Dessa uppgifter är nödvändiga för
att vi skall kanna fullgöra våra åtaganden gentemot Er samt för
direktkontakt med de tjänstemän som bl.a. handlägger företagets
försäkringsfrågor. Personuppgifterna kan även användas för att
lämna information om våra andra produkter och övriga
tjänster.
Personuppgifterna kan komma att behandlas av annat bolag som vi
samarbetar med för att kunna fullgöra vårt uppdrag.
Information om de personuppgifter som behandlas av oss samt
rättelser av personuppgifter kan begäras av bolagets företrädare
och kontaktpersoner. Sådan begäran framställs skriftligen under
nedanstående adress.
Adekvat Försäkring AB
Linnégatan 23, 352 33 Växjö
Juridisk Person
Adekvat Försäkring i Växjö AB
Organisationsnummer: 556621-1446
Adress: Linnégatan 23, 352 33 Växjö
Bankgiro: 803-7715